zondag 18 maart 2012

Interview met Florian Wolff


Florian Wolff presenteert nieuw album met tournee: ‘die vergelijking met Jack Johnson kan de prullenbak in.


Onlangs verscheen The Nature of Things, het tweede album van de Nederlandse singer-songwriter Florian Wolff. Met dit album op zak begint Florian nu aan een tournee. “Die vergelijking met Jack Johnson? Die kan nu wel in de prullenbak.”
Op het zonnige terras van het bekende Utrechtse rockcafé Stairway to Heaven ontmoet ik de sympathieke zanger en duurzaam ondernemer. We hebben op tijd afgesproken, want hij moet daarna weer aan het werk in de biologische winkel. Ik bestel een cola, Florian een troebele appelsap. Met een grote grijns op zijn gezicht grist hij zijn verse langspeler uit z’n tas. Wat direct in ‘t oog springt is het afwijkende formaat van de hoes. “De cover is ontworpen door een bevriende kunstenares en tevens vriendin van mijn broer, Lesanka Honigh. Ik heb haar volledig de vrije hand gegeven. Het album is geproduceerd door mijn broer dus wat betreft is het echt een familieproduct. Ik ben een grote liefhebber van cd-hoezen die meer om het lijf hebben dan een standaard hoesje. Naast cd-hoes is het namelijk ook een kunstwerkje voor aan de muur want je kunt het ophangen met een bijgeleverd haakje. De hoes is gemaakt van gerecycled papier en met ecologische inkt bedrukt, net als mijn vorige album. Ik vind het belangrijk dat wanneer je iets maakt, het op een evenwichtige manier met de wereld om je heen gebeurt. Het geeft meer verhaal aan het album.”


Wat opvalt is het gebruik van een uitgebreid repertoire van instrumenten en samples, in tegenstelling tot op je eerste album. Daar vormde de gitaar toch wel grotendeels de basis voor veelal zonnige feel- goodnummers. “Met mijn eerste album Catching up, Standing still heb ik mij voornamelijk als singer-songwriter gepresenteerd. Toen heb ik inderdaad hoofdzakelijk de gitaar als tool gebruikt en de liedjes waren tot op het bot uitgedacht. Dat is heel goed geweest want daardoor heb ik wel mijn eerste stappen kunnen zetten in mijn carrière. Voor het nieuwe album ben ik veel meer op organische wijze muziek gaan maken door meer vrijheid te nemen. Ik heb geïnvesteerd in een goede laptop en opnameapparatuur, heb de creatieve kraan opengezet en alles laten vloeien. Ik ben veel meer gaan freestylen met digitale sounds, stem en andersoortige objecten als wieldoppen en chipszakken. Al die ruwe schetsen ben ik daarna gaan filteren in de studio, en zijn we de liedjes gaan opnemen met de band. De songs zijn veel ruimtelijker en minder droog dan op het eerste album. Het mooie is dat de uitkomst van mijn nieuwe plaat veel dichter bij mij ligt. Ik heb het puurste van mijzelf weten te vangen, dus die muzikale vrijheid is echt fantastisch geweest.”


Hoe zou je je nieuwe album typeren? 
“Het is een introverte plaat die wel extravert en soms rauw kan klinken. Hiervoor ben ik echt diep in mijzelf gedoken. Thema’s als opgeven, gevoel van opgegeven zijn en kwetsbaarheid in de breedste zin van het woord komen voorbij. Door mijzelf kwetsbaar op te stellen ben ik een diepgaand proces ingegaan, en daar ben ik sterker uitgekomen, als herboren. Ik beschouw dit album als het einde van het proces
wat ik heb doorgemaakt. Ik stap door mijn nieuwe plaat ook af van mijn Jack Johnson-imago, daar kon ik mij al nooit helemaal in vinden. Gooi die maar in de prullenbak. Ik zou mijzelf nu eerder vergelijken met Jamie Lidell en Ben Harper.”


In alles wat je doet lijkt duurzaamheid centraal te staan, bijvoorbeeld in de Greentour (een mobiel podium waarmee Wolff rondtoerde dat op zonne-, wind- en menselijke energie werkt). Voor de videoclip van So far, So good zijn energiezuinige lampen gebruikt en de albumhoezen zijn zelfs milieuvriendelijk. Maar komt dat thema ook terug in je
teksten? “Nee, het is niet terug te horen in mijn teksten. Ik vind het belangrijk om die twee zaken enigszins gescheiden te houden. Muziek is een kunstvorm op zichzelf, een creatieve uiting, een drive in mij die er gewoon is. Ik vind het heel mooi als die op zichzelf kan blijven staan als schoonheid. Het duurzame aspect zoek ik meer in de randvoorwaarden, zoals de cd-hoes, de videoclip en Greentour. Mijn intentie met mijn muziek is in alle opzichten altijd positief.”


Waarom vind het je het zo belangrijk om mensen blij te maken met je muziek? “Muziek maken is voor mij is een hele positieve uiting. Ik schrijf af en toe wel iets duisters, maar in de eerste plaats is het voor mij iets positiefs. Als ik muziek maak voel ik mij altijd ontzettend goed. Als ik zelf muziek consumeer word ik daar ook gelukkig van. Ik wil mensen een positieve prikkel geven, vooral mensen blij maken, dat is mijn missie. Je goed voelen is één van de leukste dingen die er zijn!” Floor Boogaart (Live XS)

1 opmerking:

  1. Thanks for your great information, the contents are quiet interesting.I will be waiting for your next post.
    zonnepanelen kopen

    BeantwoordenVerwijderen