dinsdag 10 juli 2012

Recensie Kurt Vile & The Violators

Kurt Vile & The Violators in de Melkweg: van klein en intiem tot groots en meeslepend
Ik sta vooraan in een volle Melkweg. Als ik om me heen kijk, zie ik veelal fans in het publiek met de ogen dicht meeknikken op de muziek van de Amerikaanse singer-songwriter Kurt Vile (1980). Ik geef ze groot gelijk. Zijn show is in visueel opzicht niet heel spannend om naar te kijken. Kurt Vile op het podium: een voorovergebogen slungelachtig figuur met een weelderig bosje haar dat boven zijn gitaar bungelt. Vile kijkt nauwelijks het publiek in. Soms een schichtige blik. Hij staat vrijwel roerloos. De relatief jonge zanger wordt op het podium bijgestaan door zijn begeleidingsgroep The Violators. Zij maken evenmin een toegankelijke indruk.

Maar dat maakt de show muzikaal gezien niet minder boeiend. Zo staan niet alleen Viles rootsy gitaarnummers bol van de spanning, maar spreidt hij die spanning ook uit over een hele set. Het concert is bijwijlen intiem en klein en soms ook groots en meeslepend. Van droog tokkelwerk naar hard en dan langzaam weer terug naar akoestisch. Ook de zang wisselt sterk: van onverstaanbaar binnensmonds gemompel tot zwaar getergde uithalen.
Vile begint de set met stevige nummers en fraaie melodielijnen. Het publiek, dat opvallend jong is voor een singer-songwriter die vaak met ‘ouwe knarren’ als Bruce Springsteen, Lou Reed en Leonard Cohen wordt vergeleken, luistert zeer aandachtig naar de grillige lo-fi songs van Kurt Vile. Zijn veel bejubelde plaat Smoke Ring For My Halo uit 2011 leverde hem een bescheiden doorbraak op bij het grotere publiek en maakt hem een graag geziene gast op de festivals van deze zomer.
De show van vanavond is verre van gelikt en wordt gekenmerkt door een nogal gruizige sound met heftige distortion-effecten. Tussendoor worden de gitaren regelmatig driftig gestemd door de bandleden, waardoor het soms rommelig overkomt.
Halverwege de show doet Kurt in z’n eentje twee dromerige folky akoestische nummers. Het publiek wordt zachtjes in slaap gesust door dit ingetogen intermezzo. Dan lopen de The Violators het podium weer op om een uitgesponnen versie van Freak Train zeer powerfull in te zetten, dat na het akoestische rustmoment nogal een verfrissende slap in the face is. Gitarist Jesse Trbovich heeft inmiddels zijn gitaar verruild voor een saxofoon. Dit is het meest overtuigende en overweldigende moment in de show.
De twee gitaristen verdwijnen vervolgens weer van het podium. Het volume wordt teruggeschroefd en Kurt zet publiekslieveling Baby’s Arm in. Drummer Mike Zang bepaalt de maat met sambaballen. De tijd lijkt even stil te staan. Dan loopt Kurt het podium af.
De ietwat schuchtere singer- songwriter heeft het publiek weten in te pakken. Het smeekt om meer door luidkeels te joelen. Vile is niet te beroerd om zijn publiek nog op één akoestische toegift te trakteren: Peeping Tomboy. Dan is het echt schluss. Kurt hangt vanavond ook niet echt de pleaser uit en lijkt niet helemaal in zijn sas te zijn. De frontman zegt gedurende de avond nauwelijks iets, maar hij mompelt tussendoor nog wel iets in de trant van ‘you’re the best’ en aan het eind nog ‘Love ya!’ Tja, daar moeten we dan maar genoegen mee nemen.
Kurt Vile lijkt een beetje vermoeid en hij kan nog zoveel beter, toch weet hij te behagen en blijft hij een van de meest spannende singer-songwriters van dit moment. Floor Boogaart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten